Prípadová štúdia

eshopu Panakei.sk

Ako sme nášmu klientovi Panakei.sk, ktorý patrí na SK trhu medzi najväčších predajcov granúl pre psov, zvýšili mieru konverzie o +37% vďaka A/B testovaniu.

ŠTART - Analýza webu a stanovenie cieľov

V prvom kroku sme zanalyzovali web www.panakei.sk s cieľom odhaliť slabé stránky eshopu. Začali sme úvodnou stránkou a stránkou hlavnej kategórie, ktorá mala podľa Google Analytics o trochu vyššiu mieru opustenia stránky, než by bolo na takýto eshop optimálne. Problém sme videli v tom, že ľudia sa po zobrazení kategórie nezaujímajú o produkty a neklikajú na nich. Ak zákazník neklikne na produkt a neprečíta si viac, šanca zaujať ho obsahom produktu a následnu mu predať, sa zmenšuje. Prvý cieľ bol teda zvýšiť mieru zobrazení/klikaní na produkty.

TEST č.1: Zmena farby tlačidla (verzia 1)

Za prvý nedostatok sme považovali samotné tlačidlá. V praxi platí, že čím je tlačidlo výraznejšie, tým viac ľudí naňho štatisticky klikne a zobrazí si produkt. V tomto prípade boli tlačidlá čiernobiele, teda vôbec sa neodlišovali od zvyšku webu, čo mohol byť jeden z podvedomých dôvodov, prečo ľudia na ten produkt po zobrazení kategórie neklikli a nezobrazili si viac informácií.

Vytvorili sme preto variant stránky, kde sme tlačidlá zafarbili výraznejšou zelenou farbou, aby tlačidlá doslova "bili do očí." Približne 1000 ľudí videlo pôvodnú verziu a ďalších 1000 ľudí upravenú verziu tlačidiel.

PRED

PO (+7%)

Po nazbieraní dostatočného množstva dát (cca 2000 zákazníkov) sme cez špeciálny softvér určený na A/B testovanie vyhodnotili úpravy a prišli sme na to, že zvýraznenie tlačidiel krikľavou zelenou farbou malo za následok približne o 7% viac preklikov na stránku produktu. Test tak bol úspešný a vďaka zmene farby tlačidla si produkty začalo prezerať o 7% (medián) viac potenciálnych zákazníkov.

VÝSLEDOK PRVÉHO TESTU: +7%

TEST č.2: Zmena textu v tlačidle

Ako druhý test sme sa rozhodli zmeniť text v tlačidle. Pôvodný text v tlačidle bol "DETAIL." Nakoľko pri produktoch nebola gramáž balenia a veľkosť balenia si zákazník vyberá až po kliknutí na produkt, na tejto stránke bola veľká pravdepodobnosť, že zákazník stránku opustí, pretože pri cene produktu nevidí veľkosť balenia a cenu si nevie na prvý pohľad porovnať s konkurenciou, čo mohlo byť mätúce. Predstavte si, že si do obchodu idete kúpiť mäso, pri ňom je cena 7€, ale neviete, za koľko gramov. Tak logicky idete ďalej... Presne tomu sme chceli zabrániť.

Rozhodli sme sa tlačidlo zmeniť na "Vybrať balenie," aby bolo hneď jasné, že veľkosť balenia si vyberá zákazník až po kliknutí na produkt, čo mu malo dať malú motiváciu ísť o krok ďalej a na produkt kliknúť. 

PS: Pôvodný test farby tlačidla sme pred spustením druhého testu vypli a vrátili do pôvodného stavu, aby dáta neboli ovplyvnené predošlým testovaním (zmena farby).

PRED

PO (+22%)

Aj táto hypotéza za potvrdila a po zmene textu v tlačidle z pôvodného "DETAIL" na nové "VYBRAŤ BALENIE," ktoré malo zákazníkom pomôcť prejsť o krok ďalej a zobraziť si produkt, kde si môžu vybrať veľkosť balenia, bol medián zlepšenia miery konverzie o neuveriteľných 21%!

V rámci tejto zmeny sme sledovali ešte jednu štatistiku - a to mieru opustenia stránky. Jedna z hypotéz znela, že práve preto, že pri produktoch a cene nie je uvedená veľkosť balenia, zákazník si cenu nevie porovnať s konkurenciou a teda stránku opustí - prejde na web konkurencie. Po zmene tlačidla, ktoré malo zákazníka nabádať k akcii - výberu balenia, bola miera odchodu zo stránky menšia až o 29%! Približne tretina zákazníkov na eshope ostala miesto toho, aby z eshopu odišla a navštívila konkurenciu. Je super sledovať, čo dokáže takáto jednoduchá zmena textu v tlačidle.

A aby to neboli len dohady, či reálne viac preklikov na stránku znamená aj viac dokončených objednávok, samozrejme sme sledovali aj štatistiku dokončenia objednávky. Po zmene tlačidla (a teda po zvýšení miery zobrazenia stránky produktu) aj reálne dokončilo objednávku o 22% viac ľudí!

Preukázateľne sme tak dokázali zvýšiť predaje o +22% a to do tohto testu nepočítame zmeny z prvého testu, kde sme zvýšili mieru konverzie zobrazenia stránky o ďalších 13% navyše cez zmenu farby tlačidla (pri tomto teste sme farbu vrátili do pôvodného stavu).

VÝSLEDOK DRUHÉHO TESTU: +22%

Ak si spojíme test č.1 (zmena farby tlačidla +13%) a test č.2. (zmena textu v tlačidle +22%), len samotná obmena tlačidla ovplyvnila mieru konverzie v radoch desiatkách percent!

NOVÝ CIEĽ:

Prvý cieľ zvýšiť mieru zobrazovania produktov (s čím súvisí aj vyššia miera dokončenia objednávok) sme tak naplnili. Úvodnú stránku, resp. stránku kategórie sme tak mohli uzavrieť, nakoľko sme na nej nevideli ďalšie nedostatky a vylepšiť ďalšie stránky, cez ktoré zákazník prechádza.

Nasledovala produktová stránka. Miera konverzie na produktovej stránke bola podľa našich očakávaní. Popis produktov bol naozaj kvalitný, produktové fotografie postačovali (pomôcť by mohlo video, to sa ale pre vysoké náklady odložilo), cena, farby, nadpisy atď. boli kontrastné, dokonca pri produktoch boli certifikáty a recenzie. To dokazovali aj štatistiky z Analytics a samotná produktová stránka mala nadpriemernú mieru konverzie. Rozhodli sme sa na tejto stránke zmeniť len 1 malú vec - a to zvýraznenie ceny zelenou farbou. Zelená farba podvedomo pôsobí na zákazníkovú psychiku a uisťuje ho, že robí správnu vec. Ukľudňujúca farba ceny a transparentnosť ceny (jej zvýraznenie) je presne to, čo zákazník potrebuje, keď sa rozhoduje, či si produkt vloží do košíka.

TEST č.3: Úprava ceny v produktovej stránke

Spustili sme teda experiment, kde sme zvýraznili cenu zelenou farbou. Hypotéza tu znela tak, že čím je cena v očiach zákazníka "správnejšia," tým viac ľudí si produkt vloží do košíka. Zelená farba podvedome znamená uistenie. Ak stojíme na semafore na červenú, automaticky naše podvedomie kričí "stop." Naopak zelená znamená voľnosť a akciu, preto často v praxi používame hlavne pri cenách, či tlačidlách zelenú farbu. No naozaj to urobí nejaký rozdiel?

PRED

PO (+8%)

V pôvodnej verzii si produkt do košíka vložilo 10,03% ľudí. V novej verzii, keď sme zvýraznili cenu a použili tento malý psychologický trik s farbou, si do košíka vložilo produkt až 10,89%, čo je o 8% viac, než v predošlej verzii. Tento test sme overili na takmer 3000 zákazníkoch.

VÝSLEDOK TRETIEHO TESTU: +8%

Chcete takéto výsledky aj vy?

Nechajte si nezáväzne

skontrolovať AJ SVOJ WEB!

Ak na ňom nájdeme priestor na zlepšenie, vytvoríme vám cenovú ponuku a takýto A/B testing, ako ste mohli vidieť na príklade vyššie, urobíme aj na vašom webe a zvýšime vám tak predaje s garanciou vrátenia peňazí!

  • KROK 1: Vyplníte nezáväzný formulár nižšie.
  • KROK 2: Nezáväzne váš web skontrolujeme a nájdeme nedostatky (ak sú).
  • KROK 3: Napíšeme vám, čo, ako a prečo odporúčame upraviť.
  • KROK 4: Ak Vám naše odporúčania budú dávať zmysel, vytvoríme vám nezáväznú cenovú ponuku na zapracovanie navrhnutých opatrení a spustenie A/B testovania, ktorým preukážeme, ako tieto opatrenia ovplyvnili správanie vašich zákazníkov.
  • KROK 5: Na konci spolupráce získate podrobný report A/B testovania, kde uvidíte, ako vám tieto zmeny zvýšili mieru konverzie. Ak sa nám nepodarí zvýšiť mieru konverzie a na vašom webe nie je čo vylepšiť, vrátime vám 100% peňazí späť a všetko vrátime do pôvodného stavu.
  • Začnite nezáväzným posúdením webu a vyplňte formulár nižšie:

Formulár na nezáväzné posúdenie vašej webstránky:

Odkaz na webstránku*
Email*
Koľko ľudí približne navštívi váš web/eshop za 1 mesiac?*
Na akej platforme funguje váš web? (Wordpress, Shoptet, Shopify...)

Čo ďalej? Po odoslaní formuláru vám do 24 hodín napíšeme, čo a ako by sme na vašom webe navrhovali upraviť, čo sú podľa nás jeho slabé stránky, či je vôbec váš web vhodný na A/B testovanie a k tomu vám vytvoríme nezáväznú cenovú ponuku na jeho "tuning."